fredag 6 mars 2009

Chokladcupcakes med banan och jordnötter


Baksugen idag, så jag tänkte att jag skulle göra en variant på Leilas chocolate cupcakes, banana fudge cupcakes och peanut butter cupcakes. Blev dock mer variant än det var tänkt, eftersom jag glömde jordnötssmör när jag var och handlade. Hur som helst, receptet:
3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Detta vispade jag fluffigt.
50g smör
Smälte smöret, därefter hade jag i 100g mörk choklad som fick smälta sakta i smöret. Tycker detta är smidigare än att hålla på med vattenbad och krångla.
1 dl gräddfil
2 msk kaffe
Hade i gräddefilen och kaffet i smör- och chokladblandningen och hällde sedan ner det i ägget.
3,5 dl mjöl
4 tsk kakao
2 tsk bakpulver
Detta vände jag ner i smeten och hällde sedan i muffinsformar och gräddade runt 10 minuter. 
Glasyr
60 g smör (Skulle egentligen varit jordnötssmör.)
5 dl florsocker
0,5 dl kakao
1 msk kaffe
100 g färskost
Mixade detta till en jämn smet och garnerade cupcakes med glasyren och skivade bananer och hackade jordnötter!! Mums!! 

Inga kommentarer: